"ΑΠΟΛΕΙΠΕΙΝ Ο ΘΕΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΝ" ΚΑΙ ΕΥΚΛΕΙΔΕΙΑ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ ΜΕ ΚΟΙΝΟ ΠΑΡΟΝΟΜΑΣΤΗ ΤΑ ΚΑΠΕΛΑ ΤΟΥ ΕΝΤΟΥΑΡΤ ΝΤΕ ΜΠΟΝΟ



ΚΟΚΚΙΝΟ ΚΑΠΕΛΟ


Ο Αντώνιος είχε χαρακτηριστεί από πολλούς ως ο εχθρός του εαυτού του, εξαιτίας της επιπολαιότητάς του, η οποία τον οδήγησε τελικά στον θάνατο. Να γράψετε μια συναισθηματική επιστολή του Αντώνιου προς την αγαπημένη του Κλεοπάτρα, στην οποία ο ίδιος την κατηγορεί για την προδοσία του στόλου αλλά και του ιππικού του εναντίον του.


Αγαπημένη μου Κλεοπάτρα,

Νομίζω  ότι με πρόδωσες.

Γιατί με πρόδωσες;

Εγώ σε αγαπούσα … γιατί πρόδωσες εμένα και τον στόλο μου;

Εγώ ήμουν έτοιμος να παρατήσω την Οκταβία,

Και εσύ με πρόδωσες με τέτοιον τρόπο.

Είχαμε κάνει όνειρα… και εσύ τα ξέχασες.

Είχαμε πει ότι θα μοιραζόμασταν τα βασίλεια μας.

Τώρα φοβάμαι πως το τέλος πλησιάζει, δεν μπορώ να κάνω τίποτε άλλο χωρίς εσένα.

Χωρίς το βασίλειο μου είμαι ένα τίποτα και η δικιά σου προδοσία με οδηγεί σε αδιέξοδο.

Ήμουν ο βασιλιάς ενός τεράστιου κράτους το οποίο απέκτησα με μεγάλους αγώνες και τώρα έχω χάσει τα πάντα.

Και μαζί με τα υλικά αγαθά έχασα και εσένα και αυτό είναι που δεν αντέχω.

Δεν έχω λόγο πια για να ζω…

Εκτός αν εσύ γυρίσεις σε εμένα…



ΑΣΠΡΟ ΚΑΠΕΛΟ

Να πάρετε συνέντευξη από τον ποιητή Καβάφη, αναζητώντας περισσότερες πληροφορίες για τους ήχους μελωδικών οργάνων και τη μεγάλη φασαρία από κόσμο που χόρευε με βακχικούς αλαλαγμούς στην Αλεξάνδρεια, καθώς και για την τραγική και ντροπιαστική οπισθοχώρηση του Μάρκου Αντώνιου και της Κλεοπάτρας. 


  • Καλημέρα σας, κύριε Καβάφη, είμαστε μαθητές από το 3ο Γυμνάσιο Κολχικού – Λαγκαδά  και θα θέλαμε να σας θέσουμε μερικές ερωτήσεις. Είστε έτοιμος να ξεκινήσουμε;
  • -        Ναι. παιδιά, ακούω τις ερωτήσεις σας.
  • -         Για ποιο λόγο ακούστηκαν ήχοι μελωδικών οργάνων κάθε λογής και πού οφείλονταν οι κραυγές από τον κόσμο που χόρευε με βακχικούς αλαλαγμούς;
  • -         Οι ήχοι των οργάνων και  η μεγάλη φασαρία από το πλήθος που χόρευε είχαν σχέση με τον θεό Διόνυσο που εγκατέλειπε τον Αντώνιο.  Η πορεία τους έμοιαζε να περνάει από τη μέση της πόλης με κατεύθυνση προς την έξω πύλη που έβλεπε προς τους εχθρούς.  Λόγω της ησυχίας που επικρατούσε στην πόλη εξαιτίας της  αγωνίας και του φόβου για ό,τι θα ακολουθούσε, καθώς ο Αντώνιος αποφάσισε να κάνει ναυμαχία στο Άκτιο, ο ήχος των οργάνων και η φασαρία που σπάει τη σιωπή ξαφνικά δίνει την εντύπωση ότι είναι κάποιος «αόρατος θίασος» του Διονύσου που αποχωρεί θορυβωδέστατα. Ο Αντώνιος πάντα ήθελε να ταυτίζεται με τον Διόνυσο και η εγκατάλειψή του τον επηρεάζει και τον προβληματίζει ψυχολογικά, αλλά δεν τον οδηγεί στην αποχώρηση από τη μάχη.
  • -         Γιατί θεωρείτε ότι μετά την ήττα από τον Οκταβιανό στην ναυμαχία του Ακτίου ο Αντώνιος και η Κλεοπάτρα αποσύρονται ντροπιαστικά στην Αλεξάνδρεια;
  • -         Φοβήθηκαν και οι δύο ότι θα χάσουν την ελευθερία τους και θα πέσουν στα χέρια του εχθρού, ότι θα υποστούν βασανιστήρια και εξευτελισμούς. Για αυτό και αυτοκτονεί ο ένας μετά τον άλλο.
  • -         Εσείς συμφωνείτε με αυτή την κίνηση τους;
  • -         Εγώ πιστεύω ότι δεν το πήραν ψύχραιμα. Δεν έκατσαν να τα ζυγίσουν και να δουν τις αιτίες.
  • -         Κύριε Καβάφη θα σας πω και την δικιά μου άποψη. Λοιπόν αυτό που έκανε η Κλεοπάτρα και ο Αντώνιος είναι και ντροπιαστικό και δεν συμβιβάζεται με τη θρησκεία μας. 


ΜΠΛΕ ΚΑΠΕΛΟ

Να γράψετε τον λόγο του Αντώνιου, που έχοντας έρθει αντιμέτωπος με την απώλεια της Αλεξάνδρειας δίνει οδηγίες με σθένος και ψυχραιμία στους οικείους του στρατιώτες, συνεργάτες και δούλους, διδάσκοντάς τους πως η αξιοπρέπεια είναι το μεγαλύτερο αγαθό.


Αδέλφια μου, συστρατιώτες μου, συνεργάτες και βοηθοί,

  Μην στεναχώριεστε για την ήττα μας στην ναυμαχία του Ακτίου, ο εχθρός ήταν πιο δυνατός και πιο προετοιμασμένος από εμάς και μας σύντριψε. Σε λίγο έρχεται το τέλος μας, αλλά δεν πρέπει να κλαίμε και να πονάμε για τον χαμό μας. Τουλάχιστον θα φύγουμε ηρωικά, γιατί σταθήκαμε σαν βράχος απέναντι στον εχθρό μας. Ομολογώ ότι εμείς οι Ρωμαίοι νικηθήκαμε από τα αδέλφια μας, ΡΩΜΑΙΟΙ ΑΠΟ ΡΩΜΑΙΟΥΣ νικημένοι. Η ψυχραιμία πρέπει να είναι σύμβουλός μας και όχι απέναντι μας. Οργανωθείτε γιατί σε λιγότερο από 2 ώρες ο εχθρός καταφθάνει.

 Εσείς, στρατιώτες μου, αν τυχόν πεθάνω από την οργή του Καίσαρα που ατίμωσα την αδελφή του δε θέλω να ξεχάσετε ποιοι είστε. Δε θέλω να ξεχάσετε έμενα, παρά να με τιμήσετε για τις υπηρεσίες που σας πρόσφερα όσο ήμουν ακόμα στρατηγός. Η συνέχειά μου τώρα είναι ο θάνατος: ή θα με πιάσει ο εχθρός η θα αυτοκτονήσω. Η δική σας συνέχεια δε γνωρίζω ποια θα είναι: ή θα θανατωθείτε ή θα συνεχίσετε να είστε στρατιώτες κάτω από την ηγεσία ενός νέου άτιμου στρατηγού που δε θα σας σέβεται και θα σας κακομεταχειρίζεται.  Σας εύχομαι να συνεχίσετε τη ζωή σας και να ξεχάσετε τους αιμοβόρους και άτιμους εχθρούς σας.


ΜΑΥΡΟ ΚΑΠΕΛΟ

Να συντάξετε μια σελίδα ημερολογίου του Αντώνιου την παραμονή της μεγάλης επίθεσης του Οκταβιανού, τη στιγμή που ο πρώτος αντιλαμβάνεται ότι η ήττα του είναι δεδομένη και ότι όλα όσα απέκτησε στη ζωή του και όλα όσα ονειρευόταν για το μέλλον του, πλέον στερεύουν και δε θα υπάρχουν πια. 

Αγαπημένο μου ημερολόγιο, 


 Είναι πλέον η παραμονή της μεγάλης επίθεσης του Οκταβιανού. Σαν θαρραλέος και σαν έτοιμος το αντιμετωπίζω, αλλά η ήττα μου είναι δεδομένη. Ό,τι πραγματεύομαι και ονειρεύομαι από καιρό δεν υπάρχει πια λόγος, εφόσον όλα αυτά στερεύουν και δεν υπάρχουν πια.

Δεν υπάρχει πια νόημα για τα πάντα. Η ήττα μου είναι φανερή και ξέρω ότι είναι το τέλος μου. Δεν έχω καμία ελπίδα να νικήσω αυτόν τον αγώνα, όσο και να προσπαθώ, οπότε δεν υπάρχει λόγος να το κάνω. Ακόμα και αν όλα γίνονται για έναν λόγο, η ήττα μου μαθεύτηκε και όλα πλέον έχουν τελειώσει για εμένα.

Ο βίος μου παρουσιάζει παραδείγματα προς αποφυγήν και όχι προς μίμηση. Θα ηττηθώ από τον Οκταβιανό στη ναυμαχία του Ακτίου. Και μάλιστα θα αποσυρθώ μαζί με την Κλεοπάτρα στην Αλεξάνδρεια. Για αυτόν τον λόγο δεν υπάρχει νόημα να συνεχίσω την προσπάθεια μου. Μάλιστα θα τα παρατήσω, γιατί χάθηκε το νόημα ζωής μου.

  


 Η ταραχώδης ζωή μου και το τέλος μου ξετυλίγονται μπροστά στα μάτια του κόσμου. Μάταιες ελπίδες. Ήρθε η ώρα να αποχαιρετήσω την Αλεξάνδρεια μου. Αποχαιρετώ και τον Διόνυσο. Ως Ρωμαίος στρατηγός ξέρω πως ήρθε το τέλος μου.

Νικήθηκα από τα βέλη του έρωτα.


ΚΙΤΡΙΝΟ ΚΑΠΕΛΟ

Να δώσετε ένα αισιόδοξο φινάλε στην ιστορία του Αντώνιου και της Κλεοπάτρας, ξεκινώντας από τον δυναμισμό και την έλλειψη λιποψυχίας του Ρωμαίου στρατηγού, τόσο όταν συνειδητοποιεί ότι ο προστάτης θεός του Διόνυσος τον εγκαταλείπει όσο και μετά τη Ναυμαχία στο Άκτιο το 31 π.Χ.

Ο Αντώνιος ξέφυγε μαζί με την Κλεοπάτρα στην Αλεξάνδρεια ύστερα από τη ναυμαχία εναντίον του Οκταβιανού. Εκεί βρήκανε μια μικρή καλύβα, για να μείνουνε για την ώρα. Μετά από 6 μήνες δουλειάς κατάφεραν να αγοράσουν ένα σπίτι και να ζήσουν ευτυχισμένοι.     

                Αλλά πού να ήξεραν ότι τους κυνηγάει ο Οκταβιανός με τους χιλιάδες στρατιώτες του! Μετά από έναν μήνα αφότου ξεκίνησαν να τους βρουν ένας φίλος τους ψαράς που ψάρευε για να πουλήσει στην αγορά, είδε τα καράβια του να έρχονται. Αμέσως έτρεξε να τους προλάβει τα μαντάτα. Μόλις τα έμαθαν πάγωσαν από τον φόβο τους.

                Αλλά ο Αντώνιος είχε μια ιδέα. Πήγε γρήγορα στην αγορά και αγόρασε δηλητήριο. Αμέσως έστειλε τον ψαρά να παραδώσει μια πρόσκληση στον Οκταβιανό για να δειπνήσουνε ειρηνικά στο σπίτι τους. 5 μέρες μετά ο Οκταβιανός αγκυροβόλησε στο λιμάνι. Ο ψαράς παρέδωσε την πρόσκληση και ο Οκταβιανός δέχθηκε.

                Την επόμενη μέρα ο Αντώνιος μαζί με την Κλεοπάτρα ετοίμασαν φαγητό και πήρε 2 μπουκάλια κρασί για να φιλέψει τον καλεσμένο του. Σέρβιρε το κρασί και λίγο πριν φτάσει έριξε το δηλητήριο στο ποτήρι του Οκταβιανού. Αυτοί έκατσαν πριν μπει ο καλεσμένος για να τον βάλουν να κάτσει εκεί που είναι το δηλητηριασμένο κρασί.  




                Κάθεται λοιπόν ο Οκταβιανός για να δειπνήσουνε. Κατευθείαν ο Αντώνιος κάνει πρόποση για να πιεί ο καλεσμένος τους. Πίνει και μετά από λίγο πέφτει στο πάτωμα νεκρός. Αμέσως το ζευγάρι φεύγει τρέχοντας από τη πίσω πόρτα. Ο φίλος τους ο ψαράς είχε πάρει από πριν καμήλες για να φύγουν και οι τρείς στην Ιορδανία.            




                Εκεί αγόρασαν δύο σπίτια: ένα για τον ψαρά και ένα για το ζευγάρι. Εγκαταστάθηκαν εκεί, έπιασαν και δουλειές και έζησαν ευτυχισμένοι μαζί.

 

 ΠΡΑΣΙΝΟ ΚΑΠΕΛΟ

Η ενδιαφέρουσα και περίπλοκη προσωπικότητα του Ρωμαίου στρατηγού δε θα μπορούσε να περάσει απαρατήρητη από τον κόσμο της τέχνης. Να δημιουργήσετε ένα ποίημα, μια ζωγραφιά, μια αφίσα ή ένα κολλάζ για τη θυελλώδη σχέση του με την Κλεοπάτρα.


 Ο Αντώνιος ετοιμαζόταν για πόλεμο με τους Πάρθους. Κάλεσε την Κλεοπάτρα   να λογοδοτήσει για την κατηγορία πως έδωσε χρήματα στον Κάσιο και γιατί δεν τους είχε βοηθήσει στη μάχη των Φιλίππων. Η συνάντηση θα γινόταν στην Κιλικία. Ο απεσταλμένος του Δέλιος, προβλέποντας ότι ο Αντώνιος θα εντυπωσιαζόταν από την Κλεοπάτρα και ότι δεν υπήρχε περίπτωση να την τιμωρήσει, τη συμβούλευσε να μην φοβάται και να παρουσιαστεί στον Αντώνιο. Μεταβαίνοντας στην Κιλικία η Κλεοπάτρα, μέσα από τον ποταμό Κύδνο, τον Οκτώβριο του 41 Π.Χ, παριστάνοντας μία νέα Αφροδιτη, με ακολουθία από Ερωτιδείς, Νηρηίδες και Χάριτες, κατάφερε να εκπλήξει τον Αντώνιο που την έκανε αμέσως ερωμένη του. Η Κλεοπάτρα δικαιολογήθηκε πως ήταν έτοιμη να βοηθήσει τον Αντώνιο και τον Οκταβιανό, έκανε εξτρατια  η ίδια, αλλά συνάντησε καταστροφικό καιρό και κατόπιν ασθένησε βαριά. Την εξήγηση αυτή, την αποδέχθηκε ο Αντώνιος. Στη συνέχεια μετέβησαν στην Αλεξάνδρεια

 Την περίοδο εκείνη, που ο Αντώνιος βρισκόταν με την με την όμορφη Κλεοπάτρα στην Αλεξάνδρεια, ξοδεύοντας τεράστια ποσά σε δείπνα και λαμπρες γιορτές, στη Ρώμη η γυναίκα του Φουλβία και ο αδελφός του Λεύκιος αντιμετώπιζαν τον Οκταβιανό, ενώ ο στρατός των Πάρθων βρισκόταν στη Μεσοποταμία, αναγορεύοντας αυτοκράτορα τον Ρωμαίο επαναστάτη Λαβιηνό και προετοιμάζοντας επίθεση στη Συρία. Ο Αντώνιος τόλμησε να ικανοποιήσει διάφορες επιθυμίες της Κλεοπάτρας. Έτσι σκότωσε την αδελφή της Αρσινόη, έναν άνδρα που η ίδια υποστήριζε πως ήταν ο αδελφός της Πτολεμαίος ΙΓ' και ακόμα τον διοικητή της Κύπρου, ως σύμμαχο του Κάσσιου. Ο Αντώνιος πέρασε το χειμώνα του 41 – 40 π.Χ. στην Αίγυπτο. Την άνοιξη του 40 π.Χ., έμαθε τα νέα από τη Ρώμη, για την ήττα της Φουλβίας και αναγκάστηκε να γυρίσει πίσω. Η Φουλβία όμως πέθανε μετά από λίγες μέρες στη Σικυώνα και ο Αντώνιος φτάνοντας στην Ιταλία συμφιλιώθηκε με τον Οκταβιανό. Με τον Οκταβιανό διαίρεσαν το κράτος, έχοντας ως σύνορο το Ιόνιο, το φθινόπωρο του 40 π.Χ., με τη Συνθήκη του Βρινδησίου. Ο Αντώνιος πήρε την ανατολική περιοχή και ο Οκταβιανός τη δυτική. Ο Λέπιδος κράτησε τη Λιβυη . Τότε, έλαβε για νέα του σύζυγο την αδελφή του Οκταβιανού, την Οκταβια Νεοτερη (Σεπτέμβριος του 40 π. Χ.) που ήταν χήρα του Γάιου Κλαυδίου Μάρκελλου και θεωρούσαν πως είχε μεγάλη ομορφιά αλλά και σύνεση, κάτι που θα βοηθούσε και τον ΑντώνιοΤελικά όμως η σύνεσή του υποχώρησε μπροστά στο θυελλώδη του ερώτα για την Κλεοπάτρα.


 


 

 

 


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις